טוויטר השיקה השבוע את האפשרות לצייץ גם באודיו, למשך 140 שניות (שהם הרבה יותר מ140 תווים). בכך היא מקווה להוסיף ״מגע אנושי״ לפלטפורמה שלה, כדבריה, ולאפשר ביטוי מעט יותר מורחב. ה Audio tweets יופיעו כחלק מהפיד וטוויטר תדע לחלק את אורך ההודעה למקטעים של 140 שניות בלבד, לנוחות הצייצנים.
עד פה הכל בסדר, אלא שנראה שטוויטר מיהרה להוציא את הפיצ׳ר כטסט ללקוחות.
על אף שכרגע האפשרות לציוצי אודיו יצאה באופן מוגבל – רק לחלק מהמשתמשים ורק עבור משתמשי אייפון, התחוללה סערה בקרב חירשים ובעלי מוגבלויות אשר גילו להפתעתם כי לא יוכלו להשתמש בפיצ׳ר. ציוץ אודיו של מעצבת המוצר עצמה עם התנצלות על סף דמעות חשף כי אכן הפיצ׳ר יצא ללא התמיכה המדוברת וכי היא מקווה לעבוד על זה כך שישוחרר בקרוב.
העניין הוא, שסוג כזה של אחריות היה אמור להגיע ממנהלי המוצר , או למעשה מהחברה עצמה, בתור מדיניות. העניין מעורר דיון באשר לאכיפת החוק לתמיכה במוגבלויות בשירותים דיגיטליים, ומחברת סושיאל בסדר גודל כזה בהחלט היה אפשר לצפות ליותר.
עם זאת, חשוב גם לזכור, בסופו של דבר, כאשר משיקים מוצר לעיתים יתכנו סוגיות כאלה, של רמת התמיכה שמקיף הפיצ׳ר , אם כי במוצר אודיו מסוג זה מתבקש להכניס תמיכה מובנית בבעלי מוגבלויות (כמו כתוביות לחרשים למשל) כבר בהתחלה, כאשר מתכננים את המוצר.
שאלת סינון התוכן והאתיקה
בשירותים קוליים ישנה גם שאלת סינון התכנים והאתיקה. זמן קצר לאחר יציאת הפיצ׳ר היו כבר מי שניסו לנצל אותו והעלו ציוץ אודיו שהקליט פורנו.
עוזרת הוראה בחוג לאתיקה באוניברסיטת קולורדו נחשפה אליו ראשונה והעלתה דיון אתי חריף באשר למניעת סינון התכנים של טוויטר במקרה של אודיו.
בניגוד למילה הכתובה, למשתמש אין יכולת לדעת למה הוא יכול להחשף בשמיעת ציוץ אודיו (ללא תצוגה מקדימה של הדברים או מנוע סינון). נראה כי מנוע סינון התכנים של טוויטר עדיין אינו בשל לסינון תכני האודיו ברמה הזו. טוויטר, ביציאה לשוק עם פורמט אודיו כזה היתה צריכה לוודא שיש לה הכלים האוטומטים והשימוש באינטיליגנציה מלאכותית כדי להתגבר על העניין. ולא מדובר רק בפורנו כמובן – גם קללות ונאומי שנאה ונאצה, וכל דבר שנופל בסינון התכנים הכתוב, צריך לחול על תוכן האודיו עצמו. לאחר כמה שעות אכן סומן הטוויט והורד, אבל כמה שעות במקרה כזה הן יותר מדי זמן.
באופן כללי אני מאוד בעד הכנסת שירותים קוליים לתוך מוצר, אבל חשוב לבדוק גם את האספקטים העיצוביים וגם את האתיים, בפרט כאשר מדובר ברשת חברתית, ולא בתוכן שמוגש על ידי המוצר עצמו. כמשתמשת, מעניין יהיה לראות אם השירות יפתח את טוויטר, שכן מדובר ביכולת שעשויה לשנות את כלל המהות של השיח בתוך הפלטפורמה, ואולי אף להגביל את צריכת התוכן עצמה במקרים מסוימים.