בשבוע האחרון צצו ידיעות על פיתוחי אודיו בכל הרשתות החברתיות הגדולות. האם זהו ערוץ נוסף בפלטפורמות הקיימות או שמא זוהי הפלטפורמה החדשה?
כבר כמה שבועות שברור לי ,שהסיפור הזה של סושיאל אודיו שמתפוצץ וגדל במכפלות משוגעות, בעיקר בקלאבהאוס, אבל לא רק, עשוי להתפצל לשני מקומות עיקריים- אודיו כערוץ משלים, או אודיו כפלטפורמה, כקונספט הוליסטי שמשנה את צורת האינטראקציה שלנו עם מוצרים ואת כלל החוויה המוצרית שהמשתמשים עוברים.
אנחנו כבר לא בימי הרדיו העליזים, שבודדים ברי מזל יכלו להקים ערוץ משלהם, ולא בימי תחילת האינטרנט. אנחנו בימי בשלות מוצרית שמאפשרת בקלות יחסית, להוסיף שכבת אודיו אל כל אפליקציית מובייל קיימת, ולבנות על מנועי הבנת שפה והמרות של קול לתרגום ולהיפך, וכשמחברים יחד את הדברים – מגיפה עולמית, ריחוק חברתי, בדידות, עייפות זום, וטכנולוגיה- הרי שקל מאוד להבין את סוד קסמה של קלאבהאוס, רשת הסושיאל אודיו החדשה, ואת שלל החדשות על רכישות ועל מוצרים חדשים מבוססי אודיו או שילוב פודקסאטים כערוץ תוכן שיווקי.
כבר סיפרתי בניוזלטר של שבוע שעבר על כך שטוויטר פתחה את תוכנית הבטא שלה ל״spaces״ ,המתחרה ראש בראש בקלאבהאוס, גם לבעלי אנדרואיד- מה שעשוי להעביר אותה לקדמת הבמה בתחרות הזו, שכן לטוויטר כוח משלה, ומי שהינו בעל עוקבים רבים בוודאי ישמח להשאיר את הדיון בטוויטר עצמה במקום להתחיל להתקדם בקלאבהאוס, על כלל מנגנוני המוצר החדשים שלה.
אלא שנראה שטוויטר העתיקה לא מעט פיצ׳רים מקלאבהאוס, ואיכשהו המסיבה הכי לוהטת בעיר היא עדיין בקלאבהאוס, כשגם הגדולים מחליטים לשחק בה, כמו איילון מאסק ומארק צוקרברג, שהופיע בשבוע האחרון בשיחה וידע כיצד לנצל את המומנט השיווקי כדי לזרות ביקורת על אפל , כך שהמדיום הוא המסר, והתחרות באמת קיימת.
יומיים אחר כך בישרה טלגרם שתפתח חדרי צ׳אט קוליים עבור ערוצים, והגדילה לעשות עם שלל פיצ׳רים עבור מנהלי חדר, כולל שידור חי למליונים בו זמנים (בקלאבהאוס ניתן רק אלפים), וכן הקלטה ושיתופה עם חברי הערוץ- פיצ׳ר שכלל אינו קיים בקלאבהאוס. אם לקרוא את רשימת המכולת של טלגרם, הרי שהיא באה להכות מכל הכיוונים, ולאפשר את המוניטיזציה על גבי הפלטפורמה שלה עוד קודם. היא יודעת לתת ליוזרים שלה את מה שהם רוצים.
ואם כל זה אינו מספיק, הרי שמיקרוסופט בוחנת רכישה של דיסקורד (פלטפורמת הצ׳אט) בלא פחות מ 10 בליון דולר, מה שאומר שגם היא רוצה נתח יפה, בעולם שבו ישנה פלטפורמה קולית חזקה בעלת 140 מליון יוזרים.
גם בסין עצמה, המקום שאוסר על כל הסושיאל אודיו המערבי להכנס, כבר נראה שעליבאבא, ושיואמי מחפשות לבנות חדרי אודיו על גבי הפלטפורמות שלהן עצמם, וכי משקיעים סיניים מחפשים את הסושיאל אודיו המקומי הבא להשקיע בו.
אתמול התבשרנו גם שפייסבוק עובדת כפי הנראה על פיצ׳ר אודיו עבור חדרי המסנג׳ר שלה, שתאפשר שידור לייב של אודיו ושליחת קובץ מוקלט לאחר מכן.
האם אודיו הפך לפיצ׳ר נוסף שיאפשר מוניטיזציה קלה יותר של יוצרי תוכן? או שמא הוא פלטפורמה בפני עצמה, ששולחת שלוחות כרגע אל מקומות קיימים כמו פודקאסטים, ואירועים קוליים כמו חדרי לייב, ורק אחר כך תהפוך לפלטפורמה עצומה של מידע, שתאונדקס לחיפוש, שהוא קולי בעיקרו, וכיצד זה יתבצע?
אם לשפוט לפי ההתחממות בגזרת ארבעת הגדולות, הרי שאודיו, על כל צורותיו, הוא הדבר הבא להתרגל אליו ויהיה מעניין לעקוב איפה יתפוס קודם – האם ברשת הסושיאל החביבה על המשתמשים, או שמא תהיה עריקה לכיוון פלטפורמות שהן נטו סושיאל אודיו.
אם אתם.ן בקלאבהאוס, בואו לדבר איתי על זה בראשון בתשע ורבע בערב.