תערוכת האלקטררוניקה הנחשבת בעולם מביאה הרבה בשורות על הטמעת שירותי הקול האישיים, ומגלה רבות על התחרות בשוק בין אמזון לגוגל
התערוכה, המתקיימת בלאס וגאס, מתמקדת השנה בעיקר בטלוויזיות ומחשבים ניידים חדשים, אולם, מי שמתבונן מקרוב מוצא לא מעט הכרזות על שיתופי פעולה של יצרניות מכשירי אלקטרוניקה צד שלישי עם גוגל או אמזון (עם רוב מוחץ לגוגל, לפחות ברמה התקשורתית).
אספתי מספר דוגמאות, חלקן איזוטריות, אבל מעידות על הכיוון שהכל הולך אליו, כפי שכתבתי בסיכום 2018 – בשביל שטכנולוגית הקול תתפוס היא צריכה להיות בכל מקום מסביבינו כצרכנים, ולאפשר עוד ועוד מצבים ״טבעיים״ שבהם בני אדם מדברים או מנהלים שיחה.
נתחיל עם גוגל, שהוציאה שורת הכרזות מלוות בביתן מרשים וחוויתי בתערוכה – בו ניתן לקבל סיור במיני רכבת (דומה מאוד לדיסני) המאפשרת לצופה לחוות את האפשרויות הרבות הגלומות בעוזרת האישית שלהם (למעוניינים וידאו של הסיור כאן). אז על מה מדובר?
עוד יכולות מתקדמות של העוזרת של גוגל:
גוגל הכריזה על Google assistant connect, המאפשרת למפתחי צד שלישי להכניס את יכולות העוזרת האישית של גוגל לתוך המוצרים שלהם – כלומר להפוך מוצר רגיל ל״חכם״ במובן הזה שהוא מתקשר עם העוזרת האישית של גוגל באחד המכשירים היעודיים לכך (נניח גוגל הום). הרעיון הוא שהמכשיר עצמו לא צריך לעשות שום פעולת עיבוד, אלא שולח את הפקודות בבלוטות׳ ישירות לעוזרת של גוגל באחד המכשירים היעודיים לכך. מוצר דומה יש כבר למתחרה אמזון, ואין ספק שמדובר ביכולת נדרשת מאד שתאפשר פיתוח של הרבה מאוד מוצרים חכמים.
הכרזה נוספת ומעניינת מאוד היא ״הפרשן של גוגל״ – העברת יכולות ה Google translate הקיים למצב שיחה, שבו שני אנשים שמדברים שפה שונה יוכלו להיעזר בגוגל על מנת לתרגם בזמן אמת בלא פחות מ 27 שפות. השיחה אמנם לא קולחת כמו שהייתם מצפים בין שני אנשים (יש דיליי מסוים כשממתינים לתרגום), אבל הרעיון מדהים. יכולת דומה הודגמה אגב באוזניות הפיקסל באד שהשיקה גוגל כבר בשנה שעברה. הדגמה של Google interpeter mode ניתן לראות כאן.
מעכשיו יוכלו לקוחות יונייטד לעשות צ׳ק אין קולי (מי מכם שנכח בהרצאה שלי במשרדי אמזון זוכר שדיברתי על אותה הדוגמא בדיוק,של זיהוי ביומטרי קולי, ולא עבר הרבה זמן עד למימוש היכולת המדהימה הזו!) , ולקבל ישירות למכשיר את כרטיס העליה למטוס. השירות כרגע מופעל בארה״ב בלבד ועתיד להתרחב לעוד חברות תעופה ומדינות.
גוגל גם יצאה בשורת הכרזות של אינטגרציות עם צדדים שלישיים –
– חברת הרמקולים סונוס תתמוך סוף סוף בעוזרת הקולית של גוגל
-חברת ווירפול, שהמותג Kitchen aid בבעלותה ,יוצאת עם מכשיר ממותג דומה לגוגל האב או ללנובו אם תרצו, בעל מסך 10 אינצ׳, שכל מטרתו הוא להיות העוזר שלכם במטבח.
– גוגל גם חוברת לחברות כמו ANKER ו JBL שמתחברות למצית הרכב שלכם ומאפשרות את המצאותה של העוזרת האישית גם שם. הנ״ל הוא מהלך מכוון אל מול מוצרים דומים מבית אמזון (אלקסה אוטו וכן מותגים של צדדים שלישיים עם אלקסה), והמטרה היא להרגיל את המשתמש לעבוד בנהיגה עם העוזרת בצורה המאפשרת שיחות, הודעות, הפעלה מוזיקה וניווט.
– גוגל עובדת גם על הכנסת העוזרת האישית אל תוך שירות המפות שלה, דבר שבוודאי יביא ערך גדול אל מול המתחרות שלה, ויאפשר לה לסגור מעגל של שירותי ניווט ודרך.
– לנובו מכריזה על שעון מעורר מבוסס העוזרת של גוגל, קטן וחמוד, בדומה לאקו של אמזון .מסך של 4 אינץ׳ ב 80 דולר.
נוסף על ההכרזות הללו יש כמובן את האינטגרציה עם הטלווזיות של סמסונג (מהלך אליו שותפה גם המתחרה אפל, עם ההכרזה על איירפליי מלא וצפייה באפל טיוי) ונראה כי בהחלט אפשר לומר שהאסטרטגיה של ״קול בכל מקום״ הולכת וקורמת עור וגידים, עם מגוון רחב של מכשירים שמכניסים לתוכם את היכולות הללו.
—
למי מכם שהגיע עד לכאן נציין את פינת הביזאר – שני שירותים תומכי אלקסה של אמזון –
בית שימוש תומך אלקסה (כן,כן) מבית Kohler, הזוי ככל שנשמע, הנ״ל תומך במוסיקה, אורות ואפילו יודע לנקות אחריך.
אופניים תומכי אלקסה – שיתקשרו עם המסך הקטן שעל האופניים ויתנו הנחיות דיווש, יכולת ניווט, אורות ואפילו מוסיקה.