אין ספק ששנת 2018 תזכר כשנה שבא פרצה טכנולוגית ה voice ותזכר כשנה שבא הצליחה לתפוס נתח שוק משמעותי ולהשיג פריצת דרך טכנולוגית. הנה כמה דברים ששווה להתעכב עליהם:
פרסומות השנה :
קצת מוזר שכל מהפכת הvoice מתרחשת בלי הרבה פרסום טלוויזיוני.ככלל, פרסום ״טלוויוני״ או יוטיובי לצורך העניין, הוא תדמיתי יותר כשמדובר בחברות כמו אמזון וגוגל. פרסומת השנה שייכת בהכרח לאמזון, שבשנה שעברה הוציאה את פרסומת הסופר בול הנצפית של השנה על פי נתוני יוטיוב .הפרסומת מתהדרת בלא פחות מאנטוני הופקינס בתפקיד ראשי, כשאלקסה מאבדת את הקול. מצחיק לומר, אבל שנה לאחר יציאת הפרסומת (בשבוע שעבר), אלקסה אכן איבדה את קולה באיזורי רבים באירופה, בתקלה עולמית של מספר שעות בערב הכריסמס.
הפרסומת הבאה אחריה, היא של לא אחרת מגוגל, שהביאה את מקואלי קלקין, ושחזרה את הסרט ״שכחו אותי בבית״ עם העוזרת האישית שלה. משעשע עד עצוב לפרקים.
https://youtu.be/xKYABI-dGEA
רגעי השיא של השנה:
גוגל מציגה את דופלקס – היכולת של העוזרת האישית שלה להתקשר לבית עסק ולנהל שיחה בין מכונה לאדם על מנת לקבוע תור/שירות בצורה אוטומטית. פריצת דרך ביכולת AI,כרגע פעיל במספר מדינות מצומצם בארצות הברית.
אמזון מציגה לא פחות מ 16 (!) מכשירים תומכים, בראשם מיקרוגל ושעון קיר ומסמנת את הטריטוריות לשנה הבאה – אלקסה בכל מקום. התחרות אגב, היא לא רק בין השתיים על חומרה, אלא גם על תוכנה והתממשקות לצדדים שלישיים, לרכיבי בית חכם, לרכבים ועוד.
פריצות הדרך של השנה:
סמסונג מציגה מערכת פיתוח שלמה הבנויה על קפסולות, שמכניסה עוד אלמנט תחרותי בקרב המפתחים ומאפשרת בקלות יחסית ליותר ויותר מפתחים להיכנס לאקו סיסטם שלה. נזכיר כי סמסונג היא יריבה לא מבוטלת של אמזון וגוגל, שכן החוזקה שלה היא במכשירים רבים מעבר לסלולרי הנמצאים בכל בית ובית- מקררים, טלוויזיות ועוד. היתרון של סמסונג הוא העובדה שהפלטפורמה שלהם מעצבת חלק מהקוד בעצמם– דבר שיוביל לחוויה משתמש דומה בשירותים שונים לגמרי. על אף זאת סביר להניח שהחדירה המסיבית שלה לא תתרחש בזמן הקרוב, שכן טלוויזיה חכמה לא מחליפים באותה התדירות כפי שניתן לקנות רמקול חכם דוגמת דוט או גוגל מיני.
העוזרות החכמות לומדות להיות חכמות יותר – על ידי שימוש בשירותי מיקום, בנוטיפיקציות ותזכורים על פי קונטקסטים שונים. גם אמזון וגם גוגל הציגו יכולות המאפשרות לקבוע רוטינות כמו להדליק אורות בבית ברגע שאני בדרך, לחמם את הבית מיד כשיצאתי מהמשרד, ולהזכיר לי לכבות את הדוד כשאני יוצאת מהבית. האופציות הנ״ל משוחררות כעת גם עבור מפתחים מצד שלישי, ולא רק עבור השירותים שלהן עצמן.
חוכמה לא מספיקה, הטכנולוגיה צריכה להשתפר – 2018 תרשם בהחלט כשנה בה טכנולוגית הקול והעוזרות האישיות פרצה דרך במובנים של נתח שוק, לא רק בארה״ב אלא גם במדינות אירופה דוגמת אנגליה גרמניה ואיטליה. על פי סקר שנערך לאחרונה בארה״ב (שהיא בעלת נתח השוק הגדול ביותר) נמצא כי הלקוחות רוצים בעיקר שהעוזרת האישית תבין אותם טוב יותר ותגיב מהר, מנועי הבנת השפה צפויים וצריכים להשתפר.
טרנדים ל 2019
אז מה אנו צפויים לראות ב 2019?
מעבר מvoice only ל multi modal experience
היצרניות הגדולות משקיעות את זמנן בייצור מכשירים נוספים דוגמת google hub ואמזון שואו, שהינם בעלי מסף ומאפשרים ללקוחות לקבל מידע גדול יותר דרך המסכים הנלווים (הנ״ל נכון גם לשימוש בעוזרת קולית דרך מכשיר הסמארטפון). נוסף על כך הן גם עובדות על שיתופי פעולה עם יצרני צד שלישי שיוסיפו את העוזרת האישית שלהם למכשירים (רמקולים חכמים דוגמת UE, לנובו ואף סמסונג). חווית המשתמש צפויה להשתפר ולאפשר לתוכן חדש ונוסף להיות מוצף דרך מדיה זו.
כניסה מורחבת לעסקים
שירותים קוליים יתחילו להיכנס לתוך חברות, ולאפשר ניהול טוב יותר בתוך הארגון (ע״ע alexa for business), החל מרמת האופרציה וכלה בשירות לקוחות ממוכן, שיאפשר מענה מהיר יותר, אנליטיקות ומודל איניטליגציה מלאכותית לומד – כל אלה ועוד אמורים לשפר את ביצועי הארגון.
רכב,רכב,רכב
כרגע נראה כי הצורך האמיתי והבוער ביותר שמגיע מהשטח הוא דווקא בתחום העוזרות הקוליות ברכב, עם מידע קונטקסטואלי תוך כדי נהיגה – שילוב של מיקום ונוטיפיקציות והיכולת לנהל הרבה מחווית הנסיעה דרך הקול. כאמור חברות כמו ב.מ.ו,פורד, טויוטה ועוד כבר נכנסו למירוץ, בין אם באימוץ אינטגרציה לעוזרת אישית קיימת ובין אם בבנייה יעודית של עוזרת מטעמם.
ב2019 הנ״ל צפוי להפוך לסטנדרט ואף להרחיב את היכולות הקוליות בקונטסט של הרכב.
כניסה של שירותי מדיה חכמים יותר
עם התרחבות השוק יתרחב עולם התוכן שניתן להציע ללקוחות. בהינתן העובדה שהחוויה הופכת יותר ויותר פרסונלית, ומאפשרת כלל לקוח לבחור את השירותים הספציפים שברצונו לשמוע, נוכל לראות מודלים חדשים ליצירת תוכן ערוך במיוחד לvoice, ע״ע שירותים דוגמת החדשות של הביביסי, סקילים של משחקי למידה לילדים (דוגמת רחוב סומסום גם הוא מבית הביביסי), והיכולת לשדר flash briefing כמעט בכל נושא בכל זמן.
גם מותגים שאינם באים מתחום המדיה המסורתית צפויים להכנס לתחום במובן זה, ולתפוס נתח שוק של מאזינים. הנ״ל מתווסף לטרנד הפודקאסטים שהולך וצובר תאוצה, ויש בהחלט הזדמנות בתחום זה.
התחרות מתרחבת
התחרות בין גוגל ,אמזון, אפל וסמסונג (וזאת בלי לדבר על המתחרים הסיניים בהקשר זה), תתרחב אל מעבר לבית עצמו, בין אם באינטגרציה לשירותים חכמים חיצוניים (ברכב,בעבודה) ובין אם בהטמעה של מכשירי אלקטרוניקה שיקחו את היכולות הקוליות ויאפשרו מקרי שימוש חדשים ונוספים, גם בבית וגם מחוצה לו.
כבר היום רואים כי הפוזישנינג של גוגל ואמזון שונה מאוד בארה״ב ובאירופה, והתחרות עתידה להיות ברמה הטכנולוגית על תמיכה ביותר שפות וביותר מבטאים,עוד לפני שנראה את הקומרס גדל.