האם השירותיים הקוליים יוכלו לעזור לנו להתרגל לחיות בצד קורונה?
מי מאיתנו שכבר חזר לעבודה, או לסוג של שגרה מחוץ לבית כבר יודע שזה אינו דומה בכלום למה שזכרנו קודם. העולם צריך ריחוק חברתי ועסקים רבים בעולם צריכים להתמודד עם סט של תקנות וכללים, האנשים עצמם צריכים לסגל נורמות חדשות, או לפחות לגלות התאפקות, ובעיקר פחות להתקרב, פחות לגעת.
ברמת איזורים ציבוריים יש לכך השלכות מרחיקות לכת ומה שמעניין לראות הוא איך הטכנולוגיה הקולית בשילוב עם מנגנוני זיהוי פנים ישנו את מה שהכרנו עד כה, כנורמה.
וירוס קורונה עשה אקסלרציה לתחום וניתן להצביע על מספר מגמות מעניינות בתחום, הנה כמה דוגמאות:
תשלומים מרחוק, בקול
עם התחלת היציאה מהסגר בהרבה מדינות בעולם, הרבה חנויות פיזיות מחפשות פתרון טוב לתת חוויה במצב של ריחוק חברתי ומטמיעות שירותי תשלומים פיננסיים ללא מגע (דרך הסמארטפון או דרך אפליקציה), וגם גוגל ואפל נכנסות עם שירותי התשלומים שלהם חזק.
גוגל עצמה פתחה בניסוי של voice match , המאפשר למשתמשים לעשות רכישה בקולם, לאחר אימות.
בניגוד לאמזון, שם יכולה להתרחש קנייה בקול על ידי שליחת קוד למכשיר, הרי שכאן מדובר כפי הנראה על אישור קולי בלבד, דבר שיוריד הרבה מאוד חסמים בחווית המשתמש בעת רכישה קולית. כמובן שהדבר עשוי להתבטא גם בהרבה מאוד חנויות פיזיות. כך למשל הכריזה וודאפון בהודו, כי היא תאפשר הטענה של כרטיסי הפרייפייד שלה (בהודו נפוץ מאוד מודל הפריפייד שבו קונים דקות שימוש מראש) על ידי הקראה של מספר הטלפון לעוזר הקולי של גוגל, במקום לגעת במשטח ההטענה כפי שהיה קודם לכן נהוג בחנות.
שימוש בקול באיזורים ציבוריים למניעת מגע
העולם יהפוך להיות מופעל קולית בהרבה שירותים שהתרגלנו לצרוך עד כה, ולא רק מהבית. חשבו למשל על איזורים ציבוריים שבהם ניתן להפעיל פקודות פשוטות יחסית – כמו מעלית המופעלת בקול בלבד.
אני מניחה שבעתיד איזורים ציבוריים עם תנועה רבה יכפו גם סוג של בדיקות וסינונים, בדומה למה שיש בשדות תעופה, או עמדות בידוק אישיות, שיופעלו בקול בלבד ללא מגע, בשילוב עם טכנולוגית זיהוי פנים (שכבר מוטמעת במתקנים מסוימים בשדות תעופה).
רובוטים לזיהוי וסינון המחלה
זיהוי מוקדם משמעו מניעה וניתן לראות למשל בסין חברות כמו ביידו ועליבאבא אשר מספקות לממשלה מערכת AI , ובמרכזה רובוטים אשר עושים שיחה קולית לחולים ומבצעים את התשאול המלא .
באנגליה נותנים שירות מידע וסינון לגבי הסממנים ואופן הפעולה הנדרשת מתוך אתר משרד הבריאות דרך אלקסה, וישנן כבר מספר חברות סטארטאפ שעובדות על איסוף דגימות על מנת להצליח לזהות את המחלה בקולו של המשתמש.
אין לי ספק שטכנולוגית הקול הולכת לשנות כמה וכמה נורמות התנהגותיות ברמה העולמית ולאפשר לנו לחצות את השינוי הזה בצורה קלה ונוחה יותר.
השאלה תהיה לא כמה מהר זה יאומץ, אלא מי יפתח ויאפשר שימוש קולי במוצרים הקיימים או בשירותים שלו.