עם צמיחת שוק הפודקאסטים והמעבר לצריכת און דימנד של אודיו מסמנת ספוטיפי את המטרה הבאה שלה- להיות הפלטפורמה הגדולה ביותר ליוצרי תוכן אודיו ולנצל את יכולת המוניטיזציה שלה על גבי שוק זה, שנחשב שוק צומח ביחס לשוק המוזיקה הרווי.
כבר כתבתי כאן בעבר על הרגלי ההאזנה של משתמשי ספוטיפי בהקשר של פודקסאטים ועל הקניה המתוקשרת של מספר תכני פודקסאטים פופולריים בארה״ב דוגמת העסקה עם ג׳ו רוגן (100 מליון דולר עבור בלעדיות על גבי הפלטפורמה), אבל נראה שכעת מוסיפה ספוטיפי עוד שמן למדורה עם רכישה של חברה נוספת והצעת ערך חדשה למשתמשים שלה.
כבר ב 2019 כתב מנכ״ל החברה על כך שספוטיפי היא הפלטפורמה השניה בגודלה עבור פודקסאטים וכי הוא מאמין כי לפחות 20% מהתוכן שיושמע על גבי הפלטפורמה כלל לא יהיה מוסיקה, אולם היום כבר ניתן להבחין באסטרטגיה ברורה שעתידה להפוך את עולם האודיו ובראשו – את הפודקסאטים לעסק שמגלגל בליוני דולרים עבור ספוטיפי.
שוק הפודקסאטים צפוי לעבור ב 2020 את השווי של ביליון דולר וכולם רוצים נתח.
האסטרטגיה הנוכחית של ספוטיפי מעניינת מאוד , שכן היא נוגעת בהרבה סוגים של חלקים – גם פלטפורמה, גם שירות שמגיש פרסומות וגם שירות מנוי והצעת ערך ליוצרים עצמם.
למעשה האסטרטגיה שלה נחלקת ל 5 חלקים :
– תוכן של פודקסאטים יעלה את זמן השמיעה הכולל על הפלטפורמה וגם את מספר המשתמשים הכולל שלה
– מעבר להפקת תכנים ייעודית לפלטפורמה תהפוך את ספוטיפי לנטפליקס של האודיו
– פריצה למדיה נוספת פותחת שוק חדש, גם עבור ספקי המוזיקה הקיימים
– הגשמת החזון של מליון יוצרים על גבי הפלטפורמה ופתיחת האופציה להגדלת הרווח שתוכן שנעשה על גבי הפלטפורמה שלה עצמה
– פרסום פרסום פרסום – פתיחה של סגמנט חדש ופורמטים חדשים של פרסום באודיו
source: Midia research[/caption]
בפתיחת הפלטפורמה שלה לפודקסאטים, רכישת תוכן והפקה עצמאית ספוטיפי מנסה לפתות גם משתמשים של אפל מיוזיק, המתחרה מספר 1 שלה, וכפי שרואים בדוח שהוציאה חברת midia research בנושא פודקסאטים, למעלה מ50% ממאזיני אפל מיוזיק השבועיים צורכים את הפודקסאטים שלהם בפלטפורמות אחרות כמו אמזון וסאונדקלאוד, אבל בראשן עומדת ספוטיפי. השבוע הכריזה ספוטיפי על רכישתה של חברת מגאפון ב 235$ (חברה המאפשרת מרקטפלייס של פרסומות המוגשות על גבי פודקסאטים), וזו עוד רכישה המסמנת את הצעד הבא של ספוטיפי במינוף התוכן העצמאי שלה, שכן החברה תביא לה יכולות טירגוט חדשות וad inventory חזק.
תכירו את הרדיו החדש
ברבעון השלישי של 2020 דיווחה ספוטיפי על גידול של 27% במנויי הפרימיום שלה , יש האומרים שאסטרטגית התוכן החדשה תרמה גם בהיבט זה, על אף שכרגע ההכנסות מפודקאסטים עומדות של 1% בלבד מכלל עוגת ההכנסות שלה. אבל ספוטיפי רוצה להיות הרדיו החדש ויש לה דרכים משוכללות וטובות יותר מהרדיו המסורתי לפרסם בהם, כולל פילוח חד ומדויק של קהל היעד וההעדפות שלו- גם על פני המוסיקה ובוודאי שעל גבי פודקסאטים.
השילוב של רכישת מגאפון בוודאי יעזור בנושא זה. ניתן להניח שהמהלך הברור של ספוטיפי בהעברת הפודקסאטים לקדמת הבמה תגדיל גם את כוחו של הרדיו המסורתי במובן זה שנתחיל לראות פאבלישרים גדולים מפיקים תוכניות עצמאיות של כוכבי הרדיו הגדולים, בתצורת תוכן יעודי ארוז בפורמט מתאים, שניתן לצרוך עוד דימנד (גופים כמו ביביסי למשל, ואף בארץ תוכלו לבדוק את הפודקסאטים של העיתונים הכלכליים והתאגיד למשל).
source:Spotify ads[/caption]
הפרסום עובד?
אולם בכל האסטרטגיה הזו עדיין לא הצליחה ספוטיפי להוכיח כי הפרסום יממן את כלל הרכישות האחרונות שלה ( גימלט מדיה , אנקור , פארקאסט ועוד) ולמעשה בזמן מגיפת קורונה איבדה כ 21% ככללל הכנסותיה מפרסום.
עכשיו נראה כי ספוטיפי יוצאת לניסוי ותציע מנוי לפודקאסטים בלבד במחיר של בין 3-8 דולרים בחודש. הסיבה לדיפרנציאציה היא כפי הנראה מודלים שונים של סוגי תוכן משולבים פרסומות (במקרה של 3 דולרים ) ועד תוכן בלעדי (במחיר המקסימום).
Looks like the premium podcast plan would be ad-free and some mix of exclusive extra content at price points somewhere between $3-$8. pic.twitter.com/ArK8xYg0CM
— Andrew Wallenstein (@awallenstein) November 6, 2020
זהו עדיין אינו מידע רשמי אלא חלק מניסוי (כאמור) שעושה החברה, אבל יהיה מעניין מאוד להבין אם זוהי אסטרטגיית תוכן חדשה ואם כן כיצד יגיבו המתחרות לסוג כזה של אריזה שיווקית.
בדומה למלחמות הסטרימינג של ענקיות הטלוויזיה, גם כאן נראה שהשוק יצטרך ללכת לכיוון של הרבה מאוד הפקות מקור כדי להניע סוג כזה של מנוי. נותר רק לשאול איפה אתם מאזינים לפודקסאטים שלכם והאם תעברו להקשיב בספוטיפי?