עם הטכנולוגיה המתפתחת מגיעה גם תחרות קשה מאוד על אוזניהם של הצרכנים. אוזניות אלחוטיות מגובות בעוזרת אישית זמינה בכל עת, בכל מקום, בכל זמן. מסוג הדברים שיכולים לשנות תעשייה שלמה.
בין אם שמתם לב או לא, בארבע השנים האחרונות חלה התפתחות ניכרת לכיוון אוזניות אלחוטיות, מסננות רעשים, ועדיף עם עוזרת אישית. הסיבה פשוטה מאוד – אוזניות אלחוטיות בד״כ נשארות על האוזניים שלכם כל הזמן (גם אם אתם לא בשיחה), הן נוחות והן מאפשרות דיבור בקלות יחסית וללא מסך. זהו שער לא מבוטל אל עבר שירותים קוליים, און דה גו, שמאפשרים לחברות להשאר ליד המשתמשים גם כשהם בתנועה, ולא להסתפק ברמקולים חכמים בבתים. תוסיפו לכך את נושא מכשירי השמיעה, והרי לכם שוק חדש לגמרי עם פוטנציאל שוק שבשנת 2018 הוערך בכ 7.8 מיליון.
אפל, עם הairpods שלה היתה ,כרגיל, מובילת שוק. לא כי סירי שולבה בפנים בגרסה הראשונה בהכרח, אלא משום שהיא השכילה לעצב פונקציונליות שאנשים התאהבו בה. מה שאפל עשתה עם ה airpods בשנתיים שלוש האחרונות גרם לשוק ה Hearables להיות המוצר בעל הגדילה המהירה ביותר בתולדות הטכנולוגיה, כאשר הצפי הוא ב 2019 להגיע למשלוח של 75 מיליון יחידות עבור כלל השוק.
אבל אפל אינה היחידה, היא כאמור רק סחבה את השוק קדימה. היו כבר נסיונות אחרים בעבר דוגמת Bose, שעיצבה אוזניות לשנת לילה, והכריזה כעת שהיא מורידה את המוצר מהמדפים, וגם יצרני צד שלישי דוגמת Jabra וסוני, ששילבו את העוזרות האישיות במוצריהם.
גם גוגל עם ה Pixel buds, שיתרונם היה יכולת תרגום סימולטנית באוזן (איך לא חשבו על זה קודם?) ניסתה לחדור את השוק כבר לפני שנתיים, אולם הPixel buds של גוגל מתאימים רק לחלק יחסי ממכשירי האנדרואיד ולהביא אותם לעבוד בצורה חלקה עם העוזרת של גוגל, קשה יותר במכשירי אנדרואיד אחרים. בפרט אם נדבר על סמסונג ,שלא טומנת את ידה בצלחת ומציעה את ה Galaxy buds, ואף הצליחה לתפוס 5% משוק זה. מיקרוסופט עצמה גם היא הכריזה על Surface buds, רלוונטי בעיקר למכשיר עליו הכריזה לאחרונה ולעבודה עם קורטנה.
מבולבלים? בחודש האחרון הכריזה אמזון על ה Echobuds, יחד עם מערכת סינון רעשים מבית Bose אשר עולים אף פחות מהAirpods של אפל. ההבטחה היא שאלקסה כל הזמן תהיה איתך.
ההערכה בשוק היא שאפל שולטת בכ 60% משוק האוזניות, וסביר גם להניח כי היא גם פחות מוטרדת מהתחרות הזו. הAirpods שלה מבוססים היטב מערכת ההפעלה שלה, ועל אף שסירי, העוזרת הקולית שלה, נגררת מאחור מבחינת התפתחות טכנולוגית, עדיין ישנן פעולות רבות שניתן לבצע ישירות מהאוזניות, בלי המכשיר, והמספרים מראים שלקוחות אייפון נאמנים לה.
לאמזון החיסרון הגדול ביותר מבין כולן- אין לה סמארטפון להישען עליו, והיא צריכה לבנות על כך שמשתמשים (כפי הנראה בעיקר משתמשי אנדרואיד) יבחרו באוזניות שלה, יתקינו את האפליקציה הנלווית של אלקסה וישתמשו משם. אתגר קשה לכל הדעות, בעיקר אם למשתמשים יש גוגל אסיסטנט על המכשיר.
היתרון היחסי של אמזון הוא שהיא גדולה מספיק, ויש לה מיליוני משתמשים כרגע שכבר תלויים בה בפעולות יומיומיות בבתים שלהם – פעולות של בית חכם, שירותי סטרימינג מחוברים ועוד, כך שההבטחה השיווקית של לקחת את אלקסה איתך לכל מקום,עשויה לעבוד לטובתה לטווח הרחוק, בשילוב עם מחיר,שאמזון כבר הראתה שהיא יודעת להוריד כדי לנצח.
כך או כך מדובר בתחום שכפי הנראה ניתן יהיה לזהות בו עוד ועוד פיתוחים אפשריים, ולמרות שנראה היום כי זהו מוצר נלווה לסמארטפון שלנו, הרי שמאחור מתחבא המוצר שידחוף קדימה את השימוש בקול, על כל אפשרויותיו המדהימות.
ולסיום- שימו לב לפוטנציאל הההכנסות מהשוק הנ״ל, בחלוקה למתחרות.