פייסבוק הכריזה בשבוע שעבר על פיתוח ״בלנדר״ – הצ׳טבוט הכי אנושי שיצא לכם לפגוש, כל כך אנושי שכפי הנראה לא תרגישו שמדובר ברובוט שמשוחח איתכם.
לצ׳אבוטים (ממשקי שיחה מבוססי בינה מלאכותית) פוטנציאל עצום כשמדובר על שירות לקוחות,מכירות ואפילו רפואה. בשנים האחרונות המירוץ של הפלטפורמות הגדולות לייצר צ׳טבוט שיעמוד במבחן המציאות ויאפשר לתת שירות מקסימלי לאנשים גובר, אולם עד כה הדבר לא הוכיח את עצמו וכלל המחקרים הראו שאנשים יעדיפו לדבר בכל זאת, עם בן אנוש.
בתחילת השנה הכריזה גוגל על ״מינה״ – פריצת דרך בתחום הצ׳אטבוטים לטענתה – מודל שיחה שמאומן על בסיס של 2.6 בליון פריטי מידע ומגיע לרמת דיוק של 79% (רמת דיוק של שיחה אנושית עומדת על 86% לשם ההשוואה). כמובן שאנו מדברים עדיין על שירות שנמצא במעבדה ומחקר, ואינו משולב היום בכלי שיחה ( מה שאנו קוראים conversational ui) .
כעת פייסבוק טוענת לכתר, עם ״בלנדר״ שהוא צ׳אטבוט שיכול לטענתה להשתלב בכל שיחה אנושית, על פרסונה מוגדרת ויכולת להביע אמפטיה (ומאומן על בסיס של 9 בליון פריטים).
בניגוד לממשקי השיחה שאנו מכירים כיום, דוגמת סירי ואלקסה, שמעוצבות בצורה מאוד מוגבלת למטרת פעולות סגורות ( לכבות אורות, להשמיע מוסיקה, לתת תחזית מזג אוויר), פייסבוק טוענת ש״בלנדר״ יכול לשוחח איתכם בכל נושא שבעולם, כולל מה אכלתם לארוחת הבוקר ואיזה קבוצת כדורגל טובה יותר.
החברה לקחה תסריטי שיחה דומים לאלה של גוגל עם מינה, וביקשה מבני אדם שיעריכו את איכות השיחה. על פי הממצאים 67% מהבוחנים מצאו כי בלנדר אנושית יותר ו 75% טענו כי היו מעדיפים שיחה אורכה יותר עם בלנדר מאשר עם מינה.
הצ׳אטבוט כרגע יכול לנהל שיחה שהיא עד 14 חילופי דברים בן אדם לרובוט ואינו חף מתקלות וטעויות (כאמור עדיין במחקר ופיתוח), התמיכה קיימת רק בשפה האנגלית. צריך לזכור כי על אף ההתקדמות ,עדיין הצ׳טבוטים הללו מאומנים של דאטה סטים מרחבי האינרטנט, שאינם חפים מדיעות קדומות ושיחות סקסיטיות, ואת אלה עדיין צריך למצוא דרך לפלטר החוצה מהמכונה.
על אף שפייסבוק טוענת כי כרגע אין בכוונתה לצאת עם המוצר לשוק, הרי שבהסתכלות אסטרטגית מוצרית קדימה, יש לפייסבוק פלטפורמות חזקות מאוד כבר היום על גבי המסנג׳ר שלה וכמובן ווטסאפ לעסקים – דבר שאך מתבקש שהיא תשלב במוצרים אלה, וכמובן ב״פורטל״ שהוא הרמקול החכם שלה, המתחרה בגוגל ואמזון.