מה שמקדולנדס ויונילוור כבר עושות היום בתחום גיוס העובדים, יעשו עוד הרבה חברות בעתיד הקרוב. השימוש במערכות שיחה אוטומטיות וחכמות יאפשרו לכל הצדדים להרוויח- החל מהעובד ועד לאיש משאבי האנוש
מחקר שנערך לאחרונה על ידי חברת Aptitude (בין פברואר למאי האחרון, בזמן הגל הראשון של וירוס קורונה), בקרב מאות מגייסים ואנשי HR, מצא כי הרבה מאוד מהחברות מחפשות (ומוצאות) פתרונות למיון וגיוס עובדים בדמות מערכות אינטיליגנציה מלאכותיות המשתמשות במתודות של שיחה ( conversational AI).
למען הסר ספק, לא מדובר רק בצ׳טבוט פשוט שעימו ניתן לקבל מידע על החברה ותשובות לשאלות פשוטות מצד המועמד אלא במערכות חכמות יותר, היכולות לסנן מועמדים עוד לפני שהגיעו לפתח האדם המגייס. כ 40% מהחברות רואות בכך השקעה רצינית לעתיד מבחינת התייעלות וכ 63% טוענים שהכלי יעזור להם למצוא כוח אדם איכותי יותר. נושא נוסף הוא הסרת דיעות קדומות של המגייסים עצמם כלפי מועמדים מגזע, מין או דת שונה.
חברת פרדוקס למשל מציעה פתרון נוח לשני הצדדים- גם מכיוון החברות המגייסות וגם מכיוון המועמדים. דמיינו למשל שתוכלו לשאול בקלות מהן ההטבות שתקבלו, או היכן ממוקמים המשרדים, ומן הצד השני הכלי יוכל לקבוע ראיונות אוטומטית, ותוך כדי שיחה למיין את המועמדים המתאימים ביותר לתפקידים הרלוונטים. המערכת גם תדע לערוך סקר שביעות רצון בקרב המועמדים, דבר שיתרום בסופו של דבר להעלת חווית הגיוס עבור החברה.
על אף שזה נשמע מדומיין הרי שמערכות כאלה כבר קיימות במספר חברות בארה״ב, דוגמא אחת היא ״אוליביה״ – שהיא רובוט הגיוס של חברת יוניליוור. העוזרת הקולית שלהם מלווה מועמד מרקע הגשת הבקשה , דרך הליווי הצמוד בקביעת פגישות, מתן הנחיות להגעה ועד תהליך האונבורידינג שקורא לאחר גיוס המועמד. החברה שמה לה ליעד לקצר את תהליכי הגיוס המוכרים של 40 דקות שיחה שאינה משמעותית ועובדת על שיפור האינטיליגנציה המלאכותית של אוליביה ובכך גם מייעלת את תהליכיה שלה ומפנה את אנשי הגיוס למטלות חשובות יותר שדורשות בינה אנושית.
גם במקדונלדס משתמשים באותה המערכת, אולם שם היעדים המוגדרים שונים במעט, והם עובדים על מהירות- במידה והמועמד נמצא מתאים ,כיצד לגייס אותו בצורה המהירה ביותר? שילוב conversational AI אפשר למקדולנדס לעבור מתהליך גיוס של 14 יום ליומיים בלבד- שיפור מדהים לכל הדיעות, שהצליח בזכות העובדה שכלל התקשורת בין החברה למועמד עברה להיות דרך מכשיר הסלולר של המועמדים, ששימש מתווך עבור הרובוט המגייס.
צריך לזכור שמערכות אלה עדיין לא מושלמות ויש עוד הרבה לאן להתפתח, מאחר והמערכת לומדת, אבל אין ספק ששני הצדדים עשויים להרוויח מכך- גם החברה, שתצליח לנצל את משאבי האנוש שלה למשימות מורכבות ולהעלות את שביעות הרצון מתהליך הגיוס, וגם המועמדים , שיכולים לקבל שקיפות רבה יותר בתהליך ואף לזכות בתהליך קצר יותר עם פחות תסכולים.