הרשת מלאה בפרסומות החדשות מהסופרבול, אבל מהי האסטרטגיה המוצרית שעומדת מאחוריהן?
זה היה הזמן הזה, בשבוע שעבר, שבו אירוע הסופרבול נחשב לא רק מבחינה ספורטיבית אלא גם מבחינת כמות אייבולס, ומי תהיה הפרסומת המנצחת של השנה.
כך קרה שקיבלנו שתי פרסומות מצוינות, מבית גוגל ואמזון, הראשונה דרמה סוחטת דמעות והשניה מצחיקה ונשענת על לא פחות מאלן דג׳נרס בתפקיד הראשי, ושתיהן מדברות את אסטרטגיית המוצר הקולית שלהן, בצורה ברורה מאוד.אז מה היה לנו כאן? גוגל יוצאת עם הפרסומת המצוינת ״לורטה״, שמתבססת על זכרונותיו של אלמן בן 85 (למי מכם שפספס הנה זה) – צפייה אחת וכנראה שלא תוכלו להישאר אדישים.
גוגל יודעת איך לספר סיפור, כל זאת מבלי לומר ולו דבר אחד על המוצר שלה, העוזר הקולי, ועל הפיצ׳רים שלו. זה ברור מאליו. ניכר גם שגוגל מבינה שאין ממש צורך, צריך רק לדבר אל העוזר הקולי שלה והוא ידאג להכל. הסיפור שלה מעביר את הרגש יחד עם התועלת בצורה אמוציונלית, לא לפני שבחרה בקול שמידיית מעורר אמפטיה של הצופה (מי אמר פרסונה קולית ולא קיבל?) ויחד עם סרט מדויק מאוד – לא משאירה אלא את הרצון לנסות את זה בעצמך. שיווק מוצרי כזה שלא עוזב לך את הראש עוד הרבה אחרי הצפייה. גוגל יודעת שאתם משתמשים כבר בשירותים שלה- במייל, בתזכורות, ביומן, בתמונות. למה לא לחבר את הכל? מטרת העוזר קולי של גוגל היא גם לעזור לכם לזכור מה שאתם צריכים. זכיר, קליט ועושה את העבודה. זהו פיצ׳ר קלאסי למוצר עם יכולת אימוץ גבוהה- מי מאיתנו לא צריך לרשום דברים כדי להיזכר? ולמה לרשום אם אפשר פשוט לתעד את זה דרך עוזר קולי? נסו את זה בבית.
ועוד שתי נקודות שאולי תרצו לחשוב עליהם:
פרטיות: לגוגל יש את המידע עליכם כבר היום.אבל עוזר קולי ברמה כזו, ודאי שיש לו ערך עצום של מידע, בתור שכבה נוספת על האינטרנט. זה לא המקום למי שחושש על פרטיותו, כבר היום (אגב, ניסיתם לבדוק לאן הטלפון שלכם עוקב אחריכם למשל?). קיבוץ של פתקים, תזכורות,שיחות, וקישורים של שיחה בתוך כל הדאטה האישי שלכם, גם הוא שכבת דאטה יקרה מפז ועליו תבנה השכבה הבאה של הפרסומות הרלוונטיות, הקוליות.
מוצרי קול לסיוע נפשי: כבר היום מפותחים רמקולים חכמים שבנויים על כך שהם יוזמים שיחה, עם אוכלוסיה מבוגרת למשל. מחקרים מצאו כי שיחה עוזרת להפגת הבדידות, וכשהיא נעשית בצורה טובה וחכמה, בפרט עם מידע כמו שיש לגוגל עליכם, זה כבר סיפור אחר. הסיפור של לורטה, ובעלה החביב שחי את הזכרונות שלו ממנה בצורה של שיח. תחשבו על זה רגע. זה העתיד. עתיד שבו אנחנו נזין את המידע האישי שלנו לתוך אלגוריתם שינבא לנו את מה שנרצה לדעת. עוזר אישי שאפשר לשאול אותו שאלות בקול.שלכם.
הדוח האחרון של NPR מדבר על כ 157 מליון רמקולים חכמים בבתי אב ארה״ב, עם גידול של כ 135% משנה שעברה, כך שגם אמזון כבר מגיעה עם הנחת היסוד שכולם כבר יודעים מי זו אלקסה, ועכשיו הגיע זמן הסטוריה.
אמזון לוקחת את אלן דג׳נרס למסע בזמן של העולם לפני אלקסה. מושקע מאוד, משעשע מאוד, ובעיקר מקיף את היכולות שלה בנוגע לבית החכם. שוב סיפור, אבל לגמרי לגמרי אחר, גם ברמה האמוציונלית, וגם ברמה הפונקציונלית. אמזון רק רוצה להזכיר את כל הדברים שהיא עוזרת לנו איתם, ושהיא בבית ובכל מקום ומתבססת בעיקר על תקשורת.
כבר עכשיו ניכר כי שתי הענקיות לוקחות כיוון שונה מעט, ולו רק בשל האופי שלהן והאינטרס המובהק של כל אחת, אבל את היכולת הסיפורית המדהימה, של מוצר, והגלגולים שלו (בל נשכח מדובר בתעשייה צעירה של שנים בודדות בלבד באימוץ של מעל מיליונים) שתיהן מביאות כאן בדוגמא קלאסית של איך לספר סיפור של מוצר קולי.