תחום האודיו הגיע לשיאו השבוע עם גיוס ענק של הרשת החברתית מבוססת האודיו קלאבהאוס. האם זהו רעש תקשורתי או הדרך הבאה לתקשר בה?
כולנו כבר יודעים להגדיר רשת חברתית ולדבר על קהילות ועל הנטייה של אנשים להתאגד לקבוצות שהם מזדהים איתם. זהו גם פרופיל הדאטה החביב על חברות הטכנולוגיה הגדולות- אימרי לי מה הקבוצות שלך בפייסבוק ואומר לך מי את ומה תרצי לקנות. מנגד עומדת טכנולוגיה שאינה חדשה, אבל כן מתפרצת בשנים האחרונות – יכולות של ניתוח שפה טבעית בשילוב בינה מלאכותית- אותה טכנולוגיה שמעמידה לרשותינו את אלקסה וגוגל אסיסטנט, את קורטנה וסירי ובעצם הופכת להיות העוזר הקולי שלנו – בין אם מדובר בכלי לפרודוקטיביות או מידע, ובין אם הופכת אותנו לצרכנים כבדים יותר של אודיו (מי אמר פודקאסטים) או למנווני כתיבה (הודעות קוליות מישהו?).
שלבו את השניים והנה לכם המתכון לשנים הבאות בעולם המוצרים והטכנולוגיה – סושיאל אודיו.
הרעיון פשוט- כיכרות העיר היו קיימות מאז ומעולם , ואם כבר כולנו במסכים, למה לא להעביר את הכיכר הדיגיטלית הזו למקום שכולם נמצאים בו, ולעשות זאת בצורה הכי קלה שאפשר- צריך רק להקשיב ולדבר.
השימוש בקול הוא כבר מזמן לא טרנד, ולמעשה מהווה שימוש חכם בטכנולוגיה שהתקדמה- ממוצרי IVR (אותם מוקדי שירות שאתם מתקשרים אליהם וצריכים להקליד מספרים כדי להתקדם), אל עבר צ׳טבוטים חכמים, ועוזרים קוליים מבוססי בינה מלאכותית שכבר ידעו להציע לכם את הדבר הבא שאתם עושים לשאול (מי אמר אלקסה של אמזון?).
קלאבהאוס – שהחלה לפעול בשנת 2020 בסיליקון ואלי, לוקחת את האודיו להיות מרכז המסיבה, והיא בעצם רשת חברתית המאפשרת דיונים בקול בחדרי צ׳אט יעודיים. לא עוד שימושים בטקסטים ואמוג׳ים, כאן אפשר להצטרף לחדר שתרצו – כמאזינים או מדברים, בכל נושא בעולם. אחד המייסדים (Rohan Seth) עבד שנים רבות בגוגל על מוצר המפות והאנדרואיד שלה והשני עבד על אוצרות מידע בפינטרסט ושניהם הבינו את הפוטנציאל שבלחבר אנשים באודיו ולקחת את המנהג העתיק ביותר- דיבור, אל עבר טכנולוגיה חדשה שתאפשר לקחת דברים מהעולם האמיתי ולאפשר יותר מהם בעזרת הטכנולוגיה.
השימוש באודיו יכול להופיע בהרבה צורות- בין אם בדיונים קטנים אל תוך הלילה או הרצאות גדולות ומרובות משתתפים, בכמות נושאים עצומה. הפלטפורמה כמובן מקדשת את יוצריה ומתעתדת לאפשר חדרים בתשלום, מנויים ועוד פורמטים מעניינים על מנת לייצר מוניטיזציה, אולם נראה שלא רק זה העניין – החברה גייסה לאחרונה 100 מליון דולר בסיבוב ב׳ שהובילה חברת אנדרסן הורוביץ לפי שווי של ביליון דולר, כדי לפתח את השירות גם למכשירי אנדדרואיד, ויש לה לא פחות מ 180 משקיעים לטענתה ,כאשר למעשה היא עדיין בפורמט של חבר מביא חבר ולא מייצרת כל רווח.
זה לא מפריע לה לדווח על שני מליון משתמשים שבועיים ו800 אלף משתמשים יומיים, והיא מתהדרת בנוצות סלבריטאים כמו אופרה וינפרי שמגיעים לדבר שם. זה גם הספיק לה כדי להבעיר את האש בשדה הקוצים הטכנולוגי וכבר ניתן לראות את כל חברות הסושיאל/מס׳ג׳ינג מכניסות שירותים דומים (טוויטר עם שירות Spaces – חדרי האודיו שהשיקה לאחרונה עבור קהל מצומצם וטלגרם עם צ׳אטים קוליים). נוסף על כך נראה שהיא מושכת אחריה גיוסים אחרים של חברות דומות בתחום הסושיאל אודיו (כמו Discord שהגיעה להערכת שווי של 7 ביליון דולר בדצמבר 2020 ו Chalk ששוויה הוערך ב 30 בליון דולר). היא גם מעלה שאלה רלוונטית בתחרות אל מול ספוטיפי ,בעולם הפודקאסטים. בפלטפורמה שמקדשת אודיו, בהחלט יתכן שיוקמו ערוצי שיח המאפשרים סוג חדש של אינטראקציה שאולי לא קיימת כיום באפליקציית המוסיקה הפופולארית ובעולם הפודקאסטים בכלל.
ההבטחה הגדולה של קלאבהאוס, ובעצם של כל העולם הקולי, הוא שהוא מאפשר לך אינטראקציה עם העולם מסביב בלי להיות כבול למסך. לעשות יותר ויותר פשוט, כי מה יותר פשוט מלשמוע, מלדבר, מלבקש משהו בקולינו, ואם כבר מדברים, למה לא לחזור לשורש ולהחליף את הטקסטים בקול או בצריכת קטעי אודיו, או אפילו בדיבור לעוזר יעודי שיודע להבין את שפתך ולתת לך את האינפורמציה הרלוונטית מהאינטרנט, מחיישן או מכל דבר אחר שתרצו.
צריך לומר, יש עדיין טריטוריות ושאלות שאין עליהן תשובה, כמו למשל נושא המודרציה של התוכן – האם צריך פילטרים חזקים יותר כיוון שמדובר על אודיו בזמן אמת? מי אחראי למודרציה מסוג כזה? המשתמשים? הפלטפורמה? כרגע משתמשים יכולים לחסום משתמש שעושה שימוש לא אתי במוצר, ויש להניח שהחברה פיתחה מנגנון שמאתר נסיונות ניצול, אבל גם שאלות כמו פרטיות (האם ניתן לזייף את הקול שלי), ושאלות של זכויות יוצרים עדיין אינן ברורות וכפי הנראה יענו ויעוצבו עם הזמן.
קלאבהאוס היא פלטפורמה שדומה מאוד לפלטפורמה הסטרימינג Twitch, שסובבת סביב גיימרים, אולם מה שמעניין בה הוא לראות כמה אודיו, או שיחה, בתצורה הכי עתיקה שלה, היא דבר אטרקטיבי, שמושך אנשים לחזור ולהכנס לחדרים, ובעצם לעקוב ולשמוע או להתקרב לכל מי שתרצו – שפים מפורסמים, שחקני טלווזיה או אנשי טכנולוגיה או כאמור לפתוח חדר משלכם, שישמש עוד ערוץ מדיה לבניית הקהל שלכם. היכולת להגיע לשיחות בכל נושא בעולם היא מרתקת ועשויה לגרום לשהייה ארוכה מאוד על גבי הפלטפורמה.
שילוב אודיו ברשת חברתית מקרבת אותך לאנשים ולנושאים שאולי לא יכולת קודם, ומאפשרת לך להאזין או לדבר, בחופשיות, עם המון סוגי אנשים, כאילו פסעת אל תוך מסיבת קוקטייל ססגונית, רק שאפשר לעשות הכל מהסמארטפון. תפור לימים של ריחוק חברתי, וכפי הנראה, נראה את השוק הזה גדל בהתאמה לטרנדים החדשים של שילוב אודיו וטכנולוגיה קולית במוצרים הבאים שישנו את חיינו. אל תתפלאו אם תתחילו לראות ערוצי אודיו תחת כל עץ סושיאל רענן.