זו היתה שנה די מטורפת מבחינת התקדמות שירותי העוזרות הקוליות. ההתרחבות של השירותים הקוליים,גם לעומק היריעה אבל גם לרוחבה, עם חברות שעברו למודל של עוזר/עוזרת קולית עצמאית והתפתחות הבנת השפה יחד עם מימד אנושי לקול ולטונציה עצמם. אחרי שנה כזו, למה עוד אפשר לצפות?
רוצים להאזין לסיכום במקום לקרוא? לחצו כאן
אז מה היה לנו השנה ומה אנו צפויים לראות בשנה הבאה ?
פרטיות – על אף שנראה שהאמריקאים התרגלו כבר לעובדה שיש להם רמקולים בבית שמאזינים להם בפוטנציה ,באירופה עדיין 8 מכל 10 חוששים לפרטיותם. אחרי שהשנה גילינו שבכל החברות ישנם קטעי אודיו שעוברים לבדיקה ידנית של בני אנוש, הזדרזו גוגל ואמזון להוציא ממשקים שמאפשרים למשתמשים למחוק את כל התוכן שהוקלט, גם ידנית וגם על ידי בקשה קולית פשוטה.גם מכשירי הקצה שיצאו, מצוידים במצלמות שמאפשרות גם שיחות וידאו (מה שקוראים multimodal), מגיעות עם האפשרות הידנית לכבות את המצלמה או להשתיק את הרמקול.
בית חכם – בהמשך לנושא הפרטיות חברו אפל,גוגל ואמזון ל zigbee alliance ,יחד עם חברות כמו איקאה, סמסונג (ועוד יצרניות מכשירים חכמים) על מנת לייצר תשתית מאובטחת למוצרי בית חכם – רק השנה נמכרו בעולם כ 800 מליון מכשירים חכמים לבית, וזה שוק שעתיד לגדול. הפרויקט עצמו נקרא Project Connected Home over IP ומטרתו לפתח תו תקן חדש ומאובטח לבית חכם, וכן להוריד חסמים. כלומר, משתמשים יוכלו לקנות אביזר חכם לבית מבלי לחשוש שמא הוא עובד עם גוגל או עם אמזון, הכל יתאים להכל. אם יצלח, הרי שמדובר על הורדת חסמים שתתרום לmass adoption בעניין זה ואין ספק שכל השחקנים ירוויחו מכך.
אמביינט קומפיוטינג – היכולת שלנו כמשתמשים לדבר לכל מכשיר בכל מקום. לאחר שלב האימוץ הראשוני (ארה״ב כבר עברה אותו ואירופה מתחילה), מגיע השלב שבו משתמשים ירצו להפעיל עוד המון דברים אחרים בקול, ולראייה סט המוצרים שהוציאה אמזון (טבעת, אוזניות, מיקרוגל וכו) ויצרנים אחרים (מראה חכמה, שירותים חכמים וכו). היכולת להנגיש שירותי קול היא דבר שאמזון שמה עליו דגש גדול, והשנה הוציאה קיט למפתחים שמאפשר לשים אלקסה בכל דבר שרק תחשבו עליו.
סנסורים חכמים – אם בשנה שעברה ראינו כיצד נכנסים מכשירים עם מסך ומעשירים את החוויה הקולית, הרי שהשנה המכשירים הללו מצוידים בסנסורים חכמים שיודעים מהו מרחק הדובר לפי עוצמת הקול וכן להגיב בצורה מתאימה- להגביר או להנמיך, להראות חיווי ברור יותר על גבי המסך וכדומה.
רפואה – שוק השירותים הרפואיים מוערך ב 19 בליון עד 2026. הקרב על שירותי בריאות העביר השנה הילוך עם אמזון, שקיבלה אישור רגולטורי בארה״ב לאפשר שירותי קול רפואיים על גבי הפלטפורמה שלה. אמזון עצמה עשתה שת״פ עם חברת פארמה (Eagle pharmacy), מה שיאפשר לה גם להזכיר למשתמשים לקחת תרופות וגם לספק אותם. היא עדיין נמצאת בפיילוט עם בה״ח בלוס אנג׳לס, בו ניתן לראות את אלקסה כhospitality service שנמצא בבית החולים ומאםפשרים למטופלים לקרוא לאחות ,להפעיל שירותי מדיה ועוד. גולת הכותרת היא בכלי שששחררה ממש לאחרונה ויאפשר לרופאים לתעד אוטומטית פגישות עם מטופלים – פתירה של אחת מבעיות הפרודוקטיביות הגדולות של עולם הרפואה. גוגל השנה רכשה את פיטביט, מהלך שהעלה תהיות לגבי כוונותיה באשר לשימוש במידע הרפואי של משתמשיה. מיקרוסופט חוברת לניואנס במטרה לתת שירותי קול בנושאי רפואה מבוססי AI ויש לה פרויקט של שירותי בוט בתחום הרפואה.
מה שעוד לא מיצה את הפוטנציאל:
חיפוש,חיפוש,חיפוש – אפשרות החיפוש הקולית, שמוטמעת היום בכל דפדפן, בכל אפליקצית קומרס גדולה ובכל סמארטפון עם עוזרת קולית,מתחילה לצבור תאוצה, בפרט כאשר הדור הדיגיטלי המתבגר מתחיל להתרגל למוצר הפשוט, שהרי בדקת דיבור ניתן להעביר הרבה יותר מילים מאשר בדקת כתיבה.התחזית ל 2020 היתה מחצית מהחיפושים יהוו קוליים, אולם כרגע נראה שהכיוון הוא שלישי מהחיפושים הם קוליים.המספרים מדברים על יותר מחצי מהמשתמשים בנבדקו (ארה״ב) בסגמנט 18-34 שמחפשים בקול לפחות פעם אחת בשבוע.השימוש פשוט מאוד לאימוץ, אבל לחיפוש קולי יש משמעות קשה ונחרצת, לא עוד עשרת עמודי תוצאות. ישנה תוצאה אחת, והפלטפורמה חזקה יותר מכל.
קומרס קולי – הקטגוריה שמאוד רצו שתתפתח אבל עוד לא התפוצצה,לפחות בארה״ב.אם נביט על סין נראה שרק ביום הרווקים הסיני עצמו נעשו מעל למליון הזמנות דרך קול בלבד! הרמקול החכם של עלי באבא Genie מכר השנה 3 מליון יחידות והקומרס הקולי מפותח שם יחסית (כך למשל ניתן להזמין סטארבקס ולהגיע תוך חצי שעה לאסוף אותו, או להזמין מוצרי טיפוח דרך מראה חכמה).
לאן כל זה הולך?
עוזרות עצמאיות מהפלטפורמות
כפי הנראה נראה בשנה הבאה יותר שירותי קול ועוזרות עצמאיות: חברת הרמקולים סונוס רכשה את snips , ספוטיפי הטמיעה שירות קולי בתוך האפליקציה שלה ועובדת על שיפורו, BBC מפתחת את beeb עבור כל התוכן שלה,וחברות הרכב דוגמת פורד,BMW ומרצדס מפתחים עוזרות יעודיות לרכב, שיכללו גם את הפעלתו.
הצעת הערך עוברת מ B2C ל B2B
אם עד כה דובר על אמזון אל מול משתמשי הקצה שלה, הרי שעכשיו חברות רוצות לתת שירותי קול לחברות אחרות. את הנ״ל ניתן לראות בדוגמת סיילספורס שפיתחה שירות קולי על גבי מנוע אינשטיין שלה, ואפילו בפוקוס המחודש של מיקרוסופט וקורטנה, שמתמקדת בלתת ערך על גבי השירותים הקיימים שלה לעסקים. גם גוגל מחברת את העוזרת שלה לשירותי ה G suite העסקיים.שירותים נוספים מעניינים ניתן לראות באיזורי ה call center, מרכזי שירות לקוחות שיעברו לתת שירותי קול וצ׳אטבוטים.
עוזרות אנושיות יותר – המעבר מasistant ל agent
מחקר שנעשה השנה מצא כי אנשים יעדיפו קול אנושי ,וכן אמזון עושה צעדים בכיוון הזה ומנסים לאפשר למפתחים לשלוט בטונציה של העוזרת הקולית. כך תוכלו לשמוע אלת אלקסה מאוכזבת או שמחה יותר. זה תחום עצום שנמצא ממש בחיתוליו אבל אני מניחה שבשנה הבאה נתחיל לחוות את זה דרך הסקילים השונים בחנות. גם גוגל לא טומנת ידה בצלחת ובהמשך לשירות הדופלקס משנה שעברה (שירות שמאפשר לכם לבקש מגוגל מקום במסעדה והיא תתקשר עבורכם ותשבץ לכם ביומן את הארוחה). כעת היא משחררת את האפשרות להזמין כרטיסי קולנוע ובכך עושה צעד נוסף לכיוון הפיכת ה״עוזרת״ ל״סוכנת״ שממש מבצעת עבורכם את הפעולה עצמה.
עולם האודיו והשירותים הקוליים הולך ומעמיק את היכולות שלו, וגם השוק עצמו משתנה, נכנסים שחקנים חדשים והאפשרויות למשתמש גדלות, גם במתן שירות טוב יותר, ערוץ שיווק חדש או תומך וגם מבחינה פונקציונלית. נראה מה תביא עלינו 2020.. stay tuned.